Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

RM 95 Lekcja 07. Algorytmy

Algorytmy

Umiemy już malować mapę i wiemy już, jak wstawić na niej zdarzenie. Na tej lekcji nauczymy się, jak budować zdarzenia na mapie. Omówimy tu wszystkie komendy zdarzenia, jakie istnieją, a także, co one robią.

 

Zaczynamy

Otwieramy nasz projekt treningowy i tworzymy na nim puste zdarzenie. Po ustawieniu preferencji jego widoczności na mapie kierujemy kursor myszy na listę poleceń i tam klikamy 2 razy. Prawy przycisk daje nam wybór:

Właściwości - otwiera dialog polecenia, które już wstawiliśmy i przechodzimy do edycji.

Wstaw - robi dokładnie to, co dzieje się po wciśnięciu lewego przycisku myszy. Pokazuje nam listę poleceń zdarzenia, z której wybieramy interesujące nas polecenie.

Usuń - usuwa polecenie z listy.

Kopiuj - kopiuje wybrane polecenie, co pozwala później wkleić je na inną listę poleceń.
UWAGA!!! Możemy wybrać TYLKO jedno polecenie.

Wklej - wkleja ostatnio skopiowane polecenie.
UWAGA!!! Jeśli po ostatnim razie, kiedy użyliśmy "kopiuj" na poleceniu zdarzenia, do chwili obecnej skopiowaliśmy coś, co NIE jest poleceniem zdarzenia, bądź dopiero co uruchomiliśmy program i jeszcze wcale nie użyliśmy "kopiuj" na poleceniu zdarzenia, ta opcja jest niedostępna

 

POLECENIA ZDARZENIA

Teraz, kiedy mamy już za sobą obsługę listy zdarzeń, możemy śmiało przejść do przeglądu poleceń zdarzenia.  W tej części lekcji pominiemy bardziej zaawansowane polecenia i omówimy tylko te w skrócie.

 

Tekst

Wyświetla wiadomość o podanej przez nas treści. Wpisujemy treść, a następnie zaznaczamy opcje, które mają działać.

Czekaj na gracza - wiadomość widać tak długo, aż gracz naciśnie przycisk, który ją zamknie. Jeśli ta opcja nie jest zaznaczona, wiadomość będzie się wyświetlała tylko przez chwilę, a potem sama zniknie.

Wyświetl na dole - wiadomość wyświetla się na dole ekranu. Jeśli ta opcja nie jest zaznaczona, wiadomość wyświetli się na górze.

Tekst jest jednym z tych poleceń, których przy tworzeniu zdarzeń będziesz używać najczęściej. Głównie będziesz używał tylko tego polecenia. W trakcie prac nad grą dowiesz się, dlaczego.

 

Zmień przełącznik

To polecenie pozwala zmienić przełącznik. Wybierasz przełącznik, a następnie jego nową wartość, po czym zatwierdzasz. Możesz też nazwać przełącznik, ale to już zaawansowane.

Tego polecenia będziesz używał, ilekroć chcesz zmienić jakiekolwiek zdarzenie nie będące tym.

 

Pokaż wybór

To polecenie wywołuje okno, w którym masz maksymalnie 4 opcje do wyboru. Domyślnie "Tak" i "nie". Zignorowanie wyboru jest niemożliwe.

 

Teleport

Po wybraniu tego polecenia musisz wskazać miejsce, do którego chcesz się przenieść. Możesz wskazać tę mapę, a nawet inną.

 

Sklep

Z listy wszystkich przedmiotów w bazie danych wybierasz pozycję do skopiowania do listy rzeczy sprzedawanych przez sklep. Gdy coś wybierzesz, wciskasz "dodaj" i to trafia na listę towarów. Usuń usuwa. Możesz ustawić, jak sprzedawca się wita, jak żegna po tym, jak coś kupiłeś, a także, jak się żegna w przypadku braku sprzedaży. Możesz też zaznaczyć brak skupu. Wtedy nie będziesz mógł mu nic sprzedać.

 

Inn

Ustawiasz koszt, odnowę energii (życie i magia), stany (zatrucie, paraliż, wszystkie) oraz powitanie, pożegnanie po noclegu i pożegnanie bez noclegu.

 

Pojazd: Jedź

Pozwala wsiadać do pojazdów i z nich wysiadać. Możemy również przejąć kontrolę nad potworem i chodzić nim po mapie.

 

Pojazd: przywołaj

Nie mam pojęcia, czy to działa, czy nie. W każdym wypadku u mnie nic się nie działo.

 

Pojazd: reset

Usuwa pojazd z mapy.

 

Obraz

Podajesz grafikę, wybierasz efekt, pozycję i zaznaczasz pożądane opcje (rozszerz na pełny ekran, wyblaknięcie, przezroczyste obramowanie, czekaj na gracza), po czym klikasz OK i grafika ci się wyświetla.

 

Usuń ob.

Usuwa obraz. Możemy wybrać efekt temu towarzyszący.

 

Efekty

Błyski, wstrząsy, trzęsienie, zmiana palety. Można wybrać szybkość, a nawet kolory.

 

Graj BGM

Wybieramy ścieżkę i ustawiamy typ, głośność, frekwencję i balans. Możemy też przetestować, co wybraliśmy.

 

Reset BGM

Zmienia odgrywane BGM na systemowe.

 

Graj SE

Odtwarza wybrany dźwięk. Dostępne typy midi i wav. Po wybraniu ścieżki możemy ustawić głośność, frekwencję i balans. Możliwe jest też zatrzymanie poprzedniego dźwięku, co przy BGM było niemożliwe.

 

Graj Film

Odgrywa film. Ustawiamy, jak przy obrazkach.

 

Zmień przejście

Zmienia przejście, którego egzekucja nastąpi w dalszej grze. Do wyboru mamy mapę, i dwie walki. Efekt zastąpi dotychczasowe przejście.

 

Zmień BGM

Zmienia BGM dla nóg, pojazdów i walki. Wybór jak przy "Graj BGM".

 

Zmień HP

Zmienia HP jednego bohatera lub całej drużyny wedle podanej wartości. Można ustawić albo dodać. W przypadku zbioru (Zasięg) brana jest przypadkowa liczba.

 

Zmień MP

Zmienia manę jednego bohatera lub całej drużyny wedle podanej wartości. Można ustawić albo dodać. W przypadku zbioru (Zasięg) brana jest przypadkowa liczba.

 

Wylecz

Leczy jednego bohatera lub całą drużynę w określonym procencie. Opcje to 100 %, 75 %, 50 % i 25 %.

 

Zmień stan

Zmienia stan jednego bohatera lub całej drużyny. Dostępne opcje to Norma, trucizna, paraliż i brak przytomności.

 

Zmień EXP

Zmienia XP jednego bohatera lub całej drużyny wedle podanej wartości. Można ustawić albo dodać. Zasięg pozwala na przypadkową wartość.

 

Zmień poziom

Zmienia XPL jednego bohatera lub całej drużyny wedle podanej wartości. Można ustawić albo dodać. Zasięg pozwala na losową liczbę.

 

Zmień przedmioty

Zmienia przedmiot w inwentarzu gracza. Można dodać albo ustawić dowolną wartość. Zasięg spowoduje wybranie przypadkowej wartości.

 

Zmień czary

Zmienia atak specjalny jednego z bohaterów lub całej drużyny. Uwaga, bo może spowodować zapomnienie ataku, jeśli bohater już go zna.

 

Pieniądze

Można dodać kasę lub ustawić z góry jej ilość. Zasięg spowoduje użycie losowej wartości.

 

Zmień drużynę

Zaznacz bohaterów działania, a następnie wybierz, czy mają zostać dodani, usunięci, czy zastąpieni.

 

Ruszaj bohaterem

Ustawia ruch bohatera. O komendach ruchu będzie przyszła lekcja.

 

Zmień grafikę bohatera

Zmienia grafikę wskazującą położenie gracza na mapie. Można wybrać Tile albo chara.

 

Przywróć grafikę bohatera

Jeśli już zmieniliśmy grafikę bohatera, to teraz możemy ją przywrócić właśnie tym poleceniem.

 

Zmień szybkość bohatera

Możemy zmienić szybkość z jaką bohater przemieszcza się po mapie. Min 1, Max 50.

 

Zmień typ bohatera

Możemy zmienić typ bohatera. Dostępne opcje to: niezależny, wagon, sanki, łódka, statek, balon, szybowiec.

 

Ruszaj zdarzeniem

Ustawia ruch tego zdarzenia. Przyszła lekcja będzie o komendach ruchu.

 

Zmień grafikę zdarzenia

Zmienia grafikę wskazującą położenie zdarzenia na mapie. Działa tak samo, jak z bohaterem.

 

Zmień szybkość zdarzenia

Pozwala zmienić szybkość przemieszczania się zdarzenia. Skala jak u bohatera.

 

Zmień typ zdarzenia

Pozwala zmienić aktualny typ zdarzenia. Działa jak z bohaterem.

 

Blokada kontroli bohatera

Uniemożliwia przemieszczanie się bohatera. Może też odwołać blokadę, ale ja nie próbowałem.

 

Blokada zdarzenia

To samo, co poprzednia komenda, ale tym razem ze zdarzeniem.

 

Odblokowanie

Odwołuje wszystkie włączone blokady. I bohatera i zdarzenia.

 

Walka

Wywołuje walkę z wybraną grupą potworów. Jeśli wybrano więcej niż jedną, stoczona walka będzie przypadkowa. Z walki można tylko uciec.

 

Dodaj/usuń teleport

Dodaje lub usuwa teleport ze wskazanego obszaru.

 

Wyłącz teleport

Pozwala włączyć lub wyłączyć wszystkie teleporty.

 

Ustaw ucieczkę

Jeśli uciekniesz z walki, to automatycznie zjawisz się w tym miejscu, które ustawisz tą komendą.

 

Czekaj

Ustawia czas, który zostanie zwyczajnie przeczekany. Od 0 do 9999 klatek.

 

Zapis gry

Pozwala włączyć lub wyłączyć możliwość zapisu gry, ale może też wywołać zapis gry.

 

Koniec gry

Wyłącza grę.

 

Od następnej lekcji omówię dokładniej kolejne komendy.